-
-
Kalender
26 meiHemelvaart1 junSchoolfotograaf6 jun2e Pinksterdag7 junSchoolkamp groepen 8
Onderwijs
Ambities
In het schoolplan 2019-2023 is het doel opgenomen om te ontwikkelen richting een Brainport Kindcentrum. In mei 2021 is de school een Brainportschool geworden. De ontwikkeling richting kindcentrum wordt vervolgd. De volgende pijlers staan centraal in het schoolplan:
- Wereldburgerschap
- Eigentijds onderwijs
- Professionele leergemeenschap
- Doorontwikkelen van Spilcentrum naar Kindcentrum
Onze ambities zijn weergegeven in onderstaand woordveld en worden uitgewerkt in het meerjarenplan en vervolgens in jaarplannen.
Organisatie van het onderwijs
In de onderbouw (groepen 1-2) hebben we heterogene groepen. De kinderen uit groep 1 en 2 zitten samen in de klas. In een periode van 2 tot 3 jaren mag een kind op eigen niveau en in eigen tempo ontwikkelen. We stimuleren de ontwikkeling door het kind uit te dagen en te prikkelen. We werken ontwikkelingsgericht via Basisontwikkeling. Via spel worden kinderen begeledid naar bewuste leeractiviteiten. De samenhang in activiteiten brengen we aan door te werken in thema's. We gebruiken taal- en rekenroutines in de onderbouw, zoals de letter van het thema en de dagritme. In het peuter-kleuterparadijs spelen kinderen vanuit verschillende groepen samen in de grote speelhal.
Deze is met rijke spelhoeken ingericht.
Onze groepen 3 tot en met 8 zijn homogene groepen: kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep. Lessen bestaan uit goede, korte instructies waarna verwerking op papier, danwel digitaal met chromebooks kan plaatsvinden. We zoeken nadrukkelijk een balans tussen schriftelijke en digitale verwerking. Op het programma staat lezen, schrijven, taal, rekenen en Engels in de ochtenden. In de middagen werken we thematisch aan Wereldorientatie, verkeer etc.
We besteden aandacht aan de brede ontwikkeling van kinderen en stimuleren talenten. Tijdens kunst- en expressievakken besteden we aandacht aan het creatieve (denk)proces en het samen creëren.
Onze lokalen zijn in een huiselijke sfeer ingericht. Onze groepstafels stimuleren samenwerken. Door gedurende de dag regelmatig van werkplek te wisselen, stimuleren we kinderen om goede keuzes te maken ten aanzien van hun leren.