-
-
Kalender
20 janNationale voorleesdag11 febUitreiking 1ste rapport11 febAdviesgesprekken groepen 815 febVoorjaarsvakantie
Missie en visie
Missie
Ons motto is: met vooruitziende blik.
Basisschool de Boschuil staat voor sterk en eigentijds onderwijs in de Brainportregio.
In een contextrijke, uitdagende en veilige leeromgeving worden kinderen uitgedaagd zich te
ontwikkelen tot zelfbewuste wereldburgers in de leeftijd van 0– 13 jaar.
Wij doen dit door samen te werken met partners en ouders in het spilcentrum Blixembosch.
De waarden die de uitgangspunten vormen van ons onderwijs, gedrag en handelen zijn:
Respect, Vertrouwen, Betrokkenheid, Samenwerken en Inspireren.
Visie
Basisschool de Boschuil vormt samen met Korein Kinderplein het Spilcentrum Blixembosch.
In ons spilcentrum hebben educatie, opvang en vrije tijd een plek. Met aandacht en oprechte
interesse begeleiden we kinderen van 0 tot en met 13 jaar in een ononderbroken
ontwikkelingslijn. We bieden een leeromgeving die de medewerkers en de kinderen uitdaagt
om creatief te denken en het vertrouwen geeft om bewuste keuzes te maken.
In ons spilcentrum heeft ieder kind de mogelijkheid om te ontdekken wie hij of zij is, om
zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid te ontwikkelen en om belangrijke vaardigheden
en kennis op te doen die hen helpen bij een leven lang leren. We stimuleren nieuwsgierigheid
naar de wereld, die zich uit in een actieve houding, in het nemen van initiatieven, in het
onderzoeken en het stellen van vragen. Dit vormt bij kinderen de aanzet tot ontwikkeling en
leren en is tevens de manier waarop zij leren wereldburger te zijn. Onze kinderen zijn zich
ervan bewust dat zij onderdeel uitmaken van een groter geheel, dat hun eigen wereld verrijkt
wordt door open te staan voor andere culturen en dat wat zij doen effect heeft op de wereld.
We bundelen onze kracht en expertise door samen te werken met kinderen, ouders, collega’s
en partners in de buurt om ervoor te zorgen dat talenten tot bloei kunnen komen.
Sterk en eigentijds onderwijs voor alle kinderen uit de wijk.
In een contextrijke, uitdagende en veilige leeromgeving werken we aan sterk en eigentijds
onderwijs. De leerlingen ontvangen onderwijs waarin het ontwikkelen van vaardigheden, basiskennis, executieve functies en een groei mindset voorop staan.
We zoeken hier passende meetmogelijkheden bij.
We gebruiken moderne methodes en verwerkingswijzen en zetten ontwikkelingen als thematisch
en geïntegreerd werken in de hele school in.
Door de juiste vaardigheden te ontwikkelen, kunnen de kinderen een leven lang leren.
Dit hebben zij nodig omdat (technologische) ontwikkeling zo snel gaat, dat zij gedurende hun loopbaan moeten kunnen bijblijven in een snel veranderende wereld.
De vaardigheden die centraal staan zijn: denken over denken, zelfsturing, ICT-vaardigheden, samen leren, analytisch denken, kritisch denken, zelfinzicht, motivatie, creatief denken en communiceren (SLO doelen en vaardigheden voor ontwikkeling).
We willen dat kinderen ervaren dat je invloed kan uitoefenen op competentie en groei door zelfsturing, metacognitie, verantwoordelijkheid nemen en het maken van goede keuzes. Met een groei mindset ervaren kinderen dat ontwikkeling altijd mogelijk is.
Hoewel er steeds meer kennis beschikbaar is voor kinderen, geloven wij dat het verkrijgen van basiskennis zeer belangrijk is voor kinderen. We besteden dan ook veel aandacht aan rekenen, taal, (begrijpend) lezen, schrijven en algemene kennis. Goede en afgestemde instructies door de leerkracht en een balans tussen digitale verwerking en op papier, vormen de uitgangspunten van ons onderwijs. Door het vergroten van de executieve functies van kinderen, geven wij hen tools om hun leren vorm te geven. Executieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen (bv. Inhibitie, werkgeheugen, taakinitiatie, emotieregulatie, flexibiliteit, planning & organisatie en zelfregulatie).
Een fijne en veilige school.
De Boschuil wil een fijne en veilige school zijn voor alle kinderen, waar iedereen telt en zichzelf mag zijn.
We stimuleren eigen inbreng en het nemen van initiatief. We dragen bij aan het ontwikkelen van
zelfvertrouwen. Kinderen moeten zich naar eigen vermogen kunnen ontwikkelen, waarbij we hoge
verwachtingen van hen hebben.
Onze gedragsregels zijn in 2019 opnieuw vastgesteld. Door het inzetten van de socio-kring en
driehoeksgesprekken werken we aan een goed pedagogisch leefklimaat op school en in de klas.
Naast de preventieve werkwijze in de groep, zijn er aanspreekpunten Veiligheid aangesteld en
twee anti-pest coördinatoren. De aanspreekpunten Veiligheid zijn vier medewerkers waarbij de
kinderen terecht kunnen wanneer zij pesten ervaren. De anti-pest coördinator houdt overzicht over
de aanpak en stuurt bij wanneer nodig. De coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het bijhouden
van het beleid omtrent pesten. Op deze manier willen we waarborgen dat onze kinderen zich veilig
voelen op school.
Wereldburgerschap: zijn wie je bent.
Leren en werken op de Boschuil betekent dat je mag zijn wie je bent. Niemand is hetzelfde, maar
iedereen wordt geaccepteerd, gerespecteerd en gezien. We stimuleren kinderen om als wereldburgers naar de omgeving te kijken, met een brede en nieuwsgierige blik én met respect voor de ander en voor andere culturen. Ook cultureel bewustzijn en denken over thema’s als duurzaamheid en globalisering hebben hierin een plaats.