-
-
Kalender
26 meiHemelvaart1 junSchoolfotograaf6 jun2e Pinksterdag7 junSchoolkamp groepen 8
Kwaliteit
Welbevinden en veiligheid
Basisschool de Boschuil staat voor sterk en eigentijds onderwijs voor alle kinderen in de wijk. In onze cyclus van kwaliteitszorg meten we op verschillende momenten de opbrengsten van ons onderwijs, de zogenaamde indicatoren. Het bestuur (SKPO) heeft voor sommige indicatoren normen opgesteld.
Afgenomen is de Zien! leerlingvragenlijst in de groepen 5 tot en met 8
2020-2021
Indicator | Score |
Betrokkenheid | 75% |
Welbevinden | 82% |
Relatie met andere kinderen | 85% |
Autonomie | 68% |
Pestbeleving | 92% |
Pestgedrag | 95% |
Veiligheidsbeleving | 87% |
Ruimte nemen | 75% |
Ruimte geven | 79% |
blauw = boven gemiddeld
groen = gemiddeld
oranje = beneden gemiddeld
Onze leerlingen scoren, vergeleken met leeftijdgenoten, goed op autonomie. Tevens geven zij aan zich vaardig te voelen om in sociale situaties contact te zoeken en te maken. Ook kunnen zij hun eigen mening en behoeften uitdrukken. Op de indicator Veiligheidsbeleving wordt gemiddeld gescoord.
Afstemming met de overblijfkrachten en het aanbieden van gevarieerd spel in de pauzes blijft een punt van aandacht. De gedragsregels staan in alle groepen centraal. We continueren de inzet van de sociokring, deze wordt door de kinderen als positief ervaren.
Tevredenheidsonderzoeken
In maart hebben leerlingen, ouders en leerkrachten
een vragenlijst Koerskaart SKPO ingevuld. De vragenlijsten geven een beeld van hoe iedereen naar (de kwaliteit van) de Boschuil kijkt.
Wat vinden de leerlingen uit groep 5 tot en met 8?
De kinderen zijn tevreden over de Boschuil.
Ze scoren heel hoog op het feit dat de leerkracht met hen bespreekt wat ze nog te leren hebben en dat de leerkracht hen het gevoel geeft veel te kunnen leren. Eigenaarschap is een aandachtspunt. De kinderen geven aan dat ze zelf meer keuzes willen maken in waar, wat en wanneer ze leren.
Koerskaart SKPO voor leerlingen groep 5-8 |
|
Thema | Score (1-4) |
Zorg voor elkaar | 3,08 |
Verbreed perspectief, respect, nieuwsgierigheid |
3,32 |
Eigenaarschap | 2,94 |
Hoge verwachtingen | 3,26 |
Totaal | 3,1 |
blauw = goed
groen = (ruim) voldoende
oranje = matig
Wat vinden de ouders?
35% van de ouders heeft de vragenlijst ingevuld. Dit is de ondergrens om de gegevens als betrouwbaar te zien. Ouders zijn tevreden over de Boschuil en geven de school het rapportcijfer 7.6.
Ze scoren bijna alle onderdelen (ruim) voldoende of goed.
Ouders scoren de kwaliteit van de leraren hoog:
ze vinden dat de leraar een goede leraar is, goed lesgeeft en op een prettige manier met de kinderen
omgaat. Ouders geven aan dat hun kind zich veilig voelt op school en het fijn heeft op school. De kinderen hebben het naar hun zin op de Boschuil.
Als tip komt Eigenaarschap naar voren: kinderen keuzes laten maken in wat ze leren en weten wat ze aan het leren zijn en wat de volgende stap is. Daarnaast mag
er meer aandacht zijn voor de ontwikkeling van de talenten van de kinderen en het uitdagen van de kinderen om veel te leren. Ouders geven aan meer informatie te willen over de ontwikkeling van hun kind.
Koerskaart SKPO voor ouders | |
Thema | Score (1-4) |
Kwaliteit | 3,48 |
Veiligheid | 3,42 |
Welbevinden | 3,48 |
Pedagogisch handelen | 3,56 |
Lesgeven | 3,36 |
Ondersteuning leerlingen | 3,31 |
Informatie | 2,87 |
Zorg voor elkaar | 3,21 |
Verbreed perspectief, respect, nieuwsgierigheid |
3,29 |
Eigenaarschap | 2,86 |
Kansrijk onderwijs voor alle leerlingen |
3,04 |
blauw = goed
groen = (ruim) voldoende
oranje = matig
Wat vinden de leerkrachten?
Leerkrachten zijn tevreden over het onderwijs
op de Boschuil. Ze zijn trots op de diversiteit. Zij leren kinderen vanuit diverse perspectieven te redeneren en stimuleren de nieuwsgierigheid van de kinderen naar anderen. Leerkrachten geven aan dat ze met leerlingen bespreken wat ze nog te leren hebben. Ze zijn trots op hun lesaanbod dat ze bijstellen aan de hand van
de kwaliteiten en interesses van de leerlingen.
Leerkrachten zien nog ontwikkeling ten aanzien van Eigenaarschap en dan met name het onderdeel ‘kinderen laten kiezen wanneer ze leren'.
Koerskaart SKPO leerkrachten | |
Thema | Score (1-10) |
Zorg voor elkaar | 7,4 |
De kracht van diversiteit | 8,3 |
Eigenaarschap | 7,6 |
Brede ontwikkeling | 7,7 |
blauw = goed
groen = (ruim) voldoende
oranje = matig
Waar gaan we mee aan de slag?
Met de volgende punten gaan we aan de slag:
- Eigenaarschap: leerlingen keuzes laten maken in hoe, waar, wat en wanneer ze leren. Bespreken wat de kinderen nog te leren hebben. Inzicht geven in wat ze aan het leren zijn en wat de volgende stap is. Kinderen uitdagen.
- Informeren van de ouders over de ontwikkeling van hun kind.
Bovenstaande punten komen terug in teamvergaderingen en in het jaarplan van volgend schooljaar.
Tussenopbrengsten
Onze tussenopbrengsten (benchmarking met resultaten van vergelijkbare scholen van SKPO) op de Cito-toetsen in de groepen 3 tot en met 8 zijn op orde. Uit onze jaarlijkse analyse (inclusief trendanalyse) blijkt dat we meer in kunnen zetten op de hoogvaardige leerlingen, zodat meer leerlingen een I/II score op de Cito behalen. Dit doen we door ons lesaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoeftes van de leerlingen. Daarnaast kijken we kritisch of onze methodes hierbij aansluiten. Indien nodig stellen we (individuele) plannen op.
Eindtoets groep 8
Ieder schooljaar nemen we deel aan de Centrale Eindtoets PO in groep 8. Als gevolg van de corona-crisis is de eindtoets in 2020 niet afgenomen.
In 2018 en 2019 hebben we Route 8 afgenomen, een digitale en adaptieve toets.
In 2021 zijn we overgegaan op de IEP. De IEP Eindtoets is een papieren eindtoets die zo is samengesteld dat alle leerlingen worden uitgedaagd om te laten zien hoe vaardig zij zijn op het gebied van taal en rekenen. De eindtoets start met makkelijke opgaven, die oplopen in niveau. Iedere opgave betekent een nieuwe kans om te laten zien wat je kunt. De kinderen werken in een boekje, waarin leestekst en vragen overzichtelijk bij elkaar staan. Ze hoeven dus niet heen en weer te bladeren en kunnen ook gemakkelijk nog even terug kijken.
De norm wordt door de inspectie bepaald voor iedere schoolgroep. Er wordt vanaf schooljaar 2020-2021 gewerkt met een nieuw onderwijsresultatenmodel. Hieruit komt een nieuwe schoolweging. Dit wordt door het CBS berekend, waarbij het een gemiddelde van drie leerjaren is en daarin worden verschillende factoren meegenomen, waaronder opleidingsniveau van ouders, opleidingsniveau van alle moeders op school, schuldsanering en meer.
De schoolweging wordt uitgedrukt in een getal tussen 20 en 40. Hoe lager de weging, hoe minder complex de leerlingpopulatie is en hoe hoger de verwachte opbrengsten zijn.
De Boschuil heeft een schoolweging van 27,51. Dit betekent dat er in het algemeen een meer stimulerende thuisomgeving is.
Jaar | Toets | Totaal |
2018 | Route 8 | 211,4 |
2019 | Route 8 | 207,4 |
Referentieniveaus
De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs.
Voor het basisonderwijs geldt:
Het basisniveau 1F is het niveau voor taal, (begrijpend) lezen en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal en (begrijpend) lezen is dat het 2F-niveau en voor rekenen is dat het 1S- niveau.
Het percentage van onze leerlingen, dat op de onderdelen taalverzorging, (begrijpend) lezen en rekenen behorende referentieniveaus behaald heeft, is:
1F | 2F/1S | |
Taalverzorging | 95,0% | 62,0% |
Signaleringswaarde | 96,9% | 60,3% |
Begrijpend lezen | 99,0% | 88,0% |
Signaleringswaarde | 98,8% | 79,4% |
Rekenen | 92,0% | 60,0% |
Signaleringswaarde | 94,3% | 50,2% |
Hieruit blijkt dat we voor alle vakgebieden de signaleringswaarde halen voor het 2F/1S niveau. We scoren net onder de signaleringswaarde van 1F voor de vakgebieden taalverzorging en rekenen, dit heeft te maken met bijzondere individuele kenmerken van bepaalde leerlingen. Voor begrijpend lezen wordt de signaleringswaarde wel gehaald.
Schoolverlaters
Aan het eind van het schooljaar 2020-2021 hebben 95 leerlingen uit leerjaar 8 onze school verlaten. De meeste van onze schoolverlaters gaan naar een van de volgende scholen: Het Stedelijk College, Frits Philips Lyceum- mavo, Pleincollege Eckart en De Rooi Pannen. In het onderstaand overzicht ziet u naar welk schooltype onze leerlingen uitstromen.
Uitstroom 2020-2021 | Percentage leerlingen |
VWO | 32% |
HAVO/VWO | 18% |
HAVO | 12% |
VMBO-T / HAVO | 19% |
VMBO-T | 7% |
VMBO-K/T | 4% |
VMBO-K | 4% |
VMBO-B/K | 3% |
VMBO-B | 1% |
Praktijkonderwijs | 0% |
62% van onze leerlingen stroomt uit naar HAVO en/of VWO. Het verwijzingspercentage is passend bij de leerlingpopulatie van deze groepen 8 en de instroom van de Boschuil in het algemeen.
Leerlingaantallen
Peildatum 1 oktober |
Aantal leerlingen | % marktaandeel in de wijk |
2015 | 792 | 31.8% |
2016 | 680 | 28.9% |
2017 | 623 | 27.3% |
2018 | 600 | 26.2% |
2019 | 614 | 27.1% |
2020 | 613 | 27,3% |
* De wijk bestaat uit de volgende scholen: Cornelis Jetses, de Boschuil, de Korenaar, de Ontmoeting, de Schelp, de Tempel en de Vuurvlinder.
Het leerlingaantal van de Boschuil is aan het stabiliseren. Volgens gemeentelijke prognoses zal het leerlingaantal op de Boschuil op termijn rond de 600 leerlingen stabiliseren. Door alle ontwikkelingen in de Brainportregio kent de wijk een toename van internationals (internationale kenniswerkers). Veel ouders kiezen voor een (Nederlandstalige) school
in de wijk. We zien een toename van anderstalige kinderen, ook vanuit de Internationale school. Deze leerlingen (en ouders) hebben een taalondersteunings- vraag.
Daarnaast zien we een toename van zij-instroom door verhuizers of door ouders die een andere school kiezen. Ook de instroom van 4-jarige kinderen neemt toe.