Veiligheid
Positief schoolklimaat en veiligheid
Onze focus ligt op een positief schoolklimaat, waarin sociale veiligheid een belangrijke rol inneemt. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen op school en in de groep, dat ze lekker in hun vel zitten en met plezier naar school komen. Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde om te zijn wie je bent en je verder te kunnen ontwikkelen en groeien.
De sociale veiligheid borgen en bevorderen wij middels een schoolbrede aanpak. In alle groepen besteden we aandacht aan het creëren van een positieve groepssfeer, waarbij kinderen respectvol met elkaar omgaan.
Op de Boschuil wordt gewerkt met de sociokring. De sociokring is een methodiek binnen groepsdynamisch onderwijs, waar met een positieve inslag de basis wordt gelegd voor een positief omgangsklimaat dat bijdraagt aan het eigenaarschap van de leerlingen. Het werken met de sociokring heeft een preventieve werking op het gebied van bijvoorbeeld pesten.
Daarnaast richten we ons op een positief klimaat binnen de gehele school middels positieve gedragsregels. Dit zijn schoolafspraken, al dan niet gemaakt door leerlingen, waar iedereen op school verantwoordelijk voor is. Hiermee zorgen wij voor onszelf, de ander en onze omgeving. De eerste helft van het jaar worden deze gedragsregels systematisch geïntroduceerd. Daarna worden gedragsregels herhaald indien nodig blijkt.
We gaan op een fijne en positieve manier met elkaar om.
We sluiten niemand buiten; iedereen hoort erbij.
Gedragsafspraken
Op onze school hebben we met elkaar afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de Boschuil voor iedereen een fijne en veilige school is en blijft.
Deze afspraken bespreken we regelmatig met de kinderen; in voorkomende gevallen zullen we kinderen er op aanspreken.
Naast de gedragsafspraken waarbij we aangeven hoe we met elkaar willen omgaan, zijn er ook regels die iedere leerkracht met de eigen groep maakt.
Deze regels gelden in de groep en zorgen ervoor dat de groep het fijn heeft met elkaar.
Gedragsafspraken bij ons op school:
- Wij spelen fijn; Alle kinderen mogen meedoen bij het spelen
- Ik ben aardig voor jou en accepteer je zoals je bent
- Ik praat ruzie met jou uit, als me dat alleen niet lukt vraag ik om hulp
- Ik zorg voor een goede werksfeer
- Pesten doe ik niet, ik meld het als ik het zie
- Ik luister naar alle medewerkers
Anti-pestprotocol
De leerlingen op de Boschuil geven aan dat het leefklimaat op school en in de groep goed is. Ze voelen zich aanvaard en hun welbevinden en zelfvertrouwen zijn goed. Als school vinden we dit erg belangrijk. Daarom meten we jaarlijks de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen in de bovenbouw. We gaan ook in gesprek met de leerlingen over de uitkomsten van de onderzoeken: welke tips hebben zij voor ons? Mocht een kind desondanks een vervelende ervaring hebben in het kader van veiligheid en/of pesten, dan vinden we het belangrijk dat zij terecht kunnen bij mensen op school. In eerste instantie bij de eigen leerkracht, maar ook bij onze aanspreekpunten veiligheid. Deze aanspreekpunten stellen zich aan het begin van het schooljaar aan alle kinderen voor.
De Boschuil heeft een schoolveiligheidsplan.
Ons beleid in het kader van het tegengaan en aanpakken van pestgedrag is vastgelegd in het anti-pestprotocol. Dit kunt u vinden op de website. We hebben twee anti-pest-coördinatoren en vier aanspreekpunten veiligheid aangesteld. De aanspreekpunten zijn verantwoordelijk voor het opvangen van de (ouders van de) gepeste leerling. Samen brengen ze de situatie in kaart en de mogelijke acties gericht op het oplossen van de pestsituatie. De coördinatoren en de aanspreekpunten fungeren als klankbord voor collega’s die vragen hebben over pesten en de aanpak ervan.
Afgelopen jaren zijn de aanspreekpunten gemiddeld 4 keer per jaar in actie gekomen. In alle gevallen is de situatie direct opgepakt en in een korte tijd opgelost.
Het anti-pestprotocol vindt u onder het kopje documenten op deze site.
Ongewenst gedrag
Uitgangspunt bij aanspreken op ongewenst gedrag is vooral het kind ervan doordringen dat zijn of haar gedrag niet acceptabel is, met de bedoeling dit positief te beïnvloeden.
Als een kind in woord of gedrag handelt in strijd met ons gezamenlijke streven naar een fijne en veilige school, zal het kind daarop aangesproken worden. In eerste instantie zal dit altijd gebeuren door de leerkracht die dit constateert, eventueel samen met de groepsleerkracht van het kind. Bij ernstig en/of regelmatig wangedrag zal de directie betrokken worden. In het uiterste geval kan overgegaan worden tot schorsing en/of verwijdering. Hierover kunt u meer informatie vinden op de website van de inspectie. (www.onderwijsinspectie.nl).
Verkeersveiligheid
We proberen het gebied rondom de school zo veilig mogelijk te maken voor de kinderen. Dit kan niet zonder uw medewerking, als verkeersdeelnemer en als voorbeeld voor uw kind.
Om het veilig oversteken van de kinderen te waarborgen, is de hulp ingeroepen van de verkeersbrigadiers.
Een groep ouders brigadiert, samen met leerlingen uit groep 7/8 voor schooltijd op de Shakespearelaan. De ouders en het team doen hun uiterste best om voldoende vrijwilligers te (blijven) vinden voor de brigadierdiensten.
De Luisa Millerstraat is een kwartier vóór schooltijd tot een kwartier na schooltijd afgesloten voor auto’s door middel van paaltjes, zodat de kinderen veilig de speelplaats kunnen verlaten. Tijdens het verkeersonderwijs geven we kinderen inzicht in het verkeer, zowel theoretisch als praktisch.